2012. december 26., szerda

Mennyit ér az Aupair?

Avagy matekozzunk egy kicsit!
Matekból sosem voltam jó, ki nem álltam és nem tudtam felfogni, hogy mikor fogom hasznát venni a sok ilyen-olyan nyakatekert tételnek!(Megmondom őszintén, az érettségi óta nem csináltam még egy osztást vagy szorzást sem papíron, csak számológépen.) Valamiféle csoda folytán 4-esre írtam az érettségit, (pedig 2-es, 3-as voltam belőle mindig) tehát valószínűleg az évszázad legkönnyebb érettségijét sikerült kifognom. Most viszont egy bejegyzés erejéig visszatérek a számokhoz.

A bejegyzés apropóját az adja, hogy a múlt héten a gyereknek már javában tombolt a téli szünet, és az idő elütése érdekében, akárcsak az őszi szünetben, most is be lett íratva egy sporttáborba, amit az iskolája tesitanárai szerveznek, de nem az iskolában, hanem 15 perc buszúttal arébb a Clapham Parkban.
A múlt héten hétfőn itt voltak a nagyiék,így aznapra nem, hanem keddre és szerdára lett beíratva. Úgy volt, hogy csütörtökön nem lesz tábor, (nem volt meg a szükséges létszám) és pénteken pedig apuka vigyázott a gyerekre. Aztán szerdán mikor mentem a gyerekért a táborba mondta az edző, hogy mégiscsak lesz tábor csütörtökön, így beírattam aznapra is. Csütrötök reggel a hosztapám a kezembe nyomta a csekket, hogy fizessem ki az aznapi tábordíjat is (mert ők csak 2-őt fizettek ki)- A csekken 35 fontnyi összeg szerepelt. Ennyibe kerül tehát egy napi 5 órás tábor. Az én "gyerekem" 3 napot ment így ez a kis extra foglalkozás 105 fontjába került a családnak. Ez adta az ötletet a bejegyzésem témájához, egy kis összehasonlítást szeretnék írni. A tábor témánál maradva, a gyerek mindössze 3 napot ment a héten, de így is többe került mint az én heti fizetésem, pedig nekem aupair viszonylatban nagyon jónak számít a fizetésem, főleg ahhoz képest, hogy milyen keveset dolgozom.  Pl most is hiába volt téli szünet, én a múlt héten is csak 20 órát dolgoztam, hétfőt és pénteket is megkaptam szabadnapnak, és a többi nap sem dolgoztam 6 óránál többet-csak gondoltam megosztom, hogy így is lehet, a rendes családok gondoskodnak arról, hogy az aupairük a szünetben sem őszüljön meg.

(Apropó, mielőtt tovább megyek, egy gyors kitérő: pár bejegyzéssel ezelőtt említettem, hogy konfliktusom volt anyukával. Azóta minden rendben van, újra rendes és kevesebbet idegeskedik, főleg, hogy közeledett a nyaralásuk és végre ők is lazíthatnak egy kicsit.)

Vissza a statisztikákhoz: Kezdjük mindjárt az aupair fizuval. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a normál aupair fizu 70-100 font között mozog, gyerekek számától, a munka jellegétől és a környéktől függően. 3 családom volt eddig, a legelsőnél kerestem a legkevesebbet (70 font) de ők voltam viszont minden más szempontból a legbőkezűbbek és legkedvesebbek. Ők kétszer is elvittek vidámparkba, tengerparta, rengeteg egész napos kiruccanásra mindezeket a saját kóntójukra. Anyuka mindent megvett nekem pl deospray, női kellékek, édesség pedig ezeket sosem kértem, hanem csak úgy magától hozzáírta a bevásárlólistához. A legtöbb család azonban sajnos nem ilyen, az aupaireknek általában maguknak kell venniük a tusfürdőt és a hasonló nyalánkságokat,(pedig ez elvileg beletartozik a teljes ellátásba.)
Vannak családok, akik 100 font feletti összeget kínálnak (akár 120-150 körül) bár náluk jellemző, hogy több órát (35-50-ig terjedően) kell dolgozni.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy az aupair nem csak fizetést (hivatalosan zsebpénzt) hanem teljes ellátást (kéne) kapjon a családtól. Na ez az, amivel a több probléma szokott lenni, nem pedig a pénzzel. Bár időről időre hallok rémtörténeteket olyan családokról, akik nem fizetik ki tisztességesen az aupairt,  de ez hálisten nem jellemző, a legtöbb lány (és fiú) rendre megkapja a fizuját.  Sajnos viszont ugyanez nem mondható el a teljes ellátásról. A teljes ellátással az a baj, hogy a fogalom nem mindenki fejében ugyanazt jelenti, van, hogy a családok etéren borzasztó hanyagok tudnak lenni. (Személyes tapasztalatom ezzel bőven van, kb annyi, hogy könyvet tudnék írni róla.)

Az én szemszögemből a teljes ellátás a következőt jelenti: biztosítani a napi 3x-i étkezést, ezalatt pedig a rendes étkezést értem, nem azt ami sok helyen van, hogy pl pirítóskenyéren meg minden nap ugyanazon a tésztán él az aupair. Az ideális eset az lenne, amit a mostani hosztcsaládom csinál. Még a legelején megkérdezték, hogy milyen ételeket szeretek, és mik azok a hozzávalók,(pl brokkoli, krumpli stb) amelyeket mindig szeretném, ha lennének itthon és ezeket hétről hétre meg is veszik nekem. Plusz ezen felül ha valamire még szükségem van, akkor azt csak felírom anyukának és Ő megrendeli nekem. Az én értékrendem szerint ebbe nem tartozik bele a csoki, a chips, kóla-mert ezek nem alapvető élelmiszerek, hanem inkább élvezeti cikkek és nem lenne pofám ezeket a családdal kifizettetni.  Az persze más eset, ha ők maguk ajánlják fel.  Ha van itthon chips, keksz stb akkor természetesen ehetek belőle, mint mindenből, ami itthon van de külön ezeket én nem kérném. Pizza és effélék azonban szerintem beleférnek (nem ipari mennyiségben persze) én gyakran fel szoktam írni és anyuka mindig megveszi nekem. Nemcsak, hogy megveszik, de még főznek is rám, szóval jó helyen vagyok. A főzést megosztjuk, heti 1-2-szer én csinálom a vacsit, a többi napon meg ők. Azt gondolom ez így igazságos. Ha úgy döntenek nem akarnak főzőcskézni és rendelnek valamit, akkor természetesen rendelnek nekem is.

Nem ritkán hallok azonban rémtörténeteket aról, hogy egyes aupaireket hogy "tart" a fogadócsaládjuk. Nem egy aupair-ről hallottam már, akinek nem adtak megfelelően enni. Van olyan ismerősöm, akinél a család frankón felcímkézte azt a kevés ételt, ami otthon volt (mert amúgy mindig kongott a hűtő az ürességtől) és a lány a náluk tölött idő alatt szinte csak akkor evett, amikor ő vett magának a saját pénzén kaját.
A másik eset, ha a család nagyon gazdag és mindig étteremben eszik, az aupair-t meg persze nem viszik merthát rá mért is költenének, amivel persze semmi baj nem lenne, nem is kötelező az aupairt étterembe hurcolni (vannak olyan családok, akik viszik az aupair-t is, de nem ez a jellemző) hanem a gond az, hogy mivel a család szinte sosem eszik otthon így kaja is kevés van a házban, és az aupair kénytelen mindennap ugyanazt a tésztát enni ugyanazzal a szósszal, vagy ugyanazt a toast kenyeret, vagy mindig rizst stb. Ennek a vége az, hogy az aupair-nek teljesen leszűkül az étkezése ugyanarra az 5-6 kajára, és egy csomó szükséges étel, így rostok, szénhidrát, protein stb hiányzik az étrendjéből. Ez mondanom sem kell, hogy nagyon veszélyes a hosszútávú egészségre nézve. (Ez mellesleg a saját példám, az előző családomnál pontosan így nézett ki az étkezésem.) Annak ellenére, hogy rengeteg édességet ettem,és volt , hogy este 11-kor még chips-et majszoltam kólával, tehát diétásnak nem volt mondható az étrendem, de mégis leadtam a náluk töltött év alatt 5 kilót mert szinte sosem ettem húst (max akkor mikor a mekiben csibeburgert ettem ) és nem étkeztem túl változatosan. Nekem 15 éves korom óta mindig ugyanakkora volt a súlyom (60kg) és sosem volt ez egy grammal sem több sem kevesebb 6 éven keresztül, szóval igencsak meglepődtem, amikor a náluk töltött év vége felé ráálltam a mérlegre és megláttam, hogy mennyit fogytam (pedig tényleg rengeteg édességet ettem). Nem mondom, hogy nem örültem a súlycsökkenésnek, de ebből azért meglátszik, hogy mennyire fontos szerepe van a kiegyensúlyozott étkezésnek, valami nagyon hiányozhatott az étrendemből, ha a folyamatos édesség-zaba ellenére is 15 éves korom óta legelőször elkezdtem fogyni..A jelenlegi családomnál újra normálisan és kiegyensúlyozottan eszem, változatos ételeket, és bár itt nincs mérleg, szóval fogalmam nincs hány kiló vagyok,(amúgy sem szoktam csak kb évente egyszer mérni magam) de szerintem az itt tölött 4 hónap alatt ránézésre 2-3 kg biztos visszajött, ami azt jelenti, hogy újra egészségesen eszem. :))(Sőt, mivel itt sokkal jobban vagyok tartva, így az édességet sem kívánom annyira, mint az előző családnál,tehát amit beviszek, az hasznos tápanyag.) Tehát azt tudom javasolni minden aupairnek, hogy igenis harcoljátok ki magatoknak a normális teljes ellátást, mert az jár nektek és nem csak elvből de az egészségetek miatt is nagyon fontos. (Persze ha valaki fogyni akar az más, de én semmiképp nem javaslom a fogyásnak ezt a módját, akkor inkább a testedzést-az hosszútávú eredményt produkál).

Az aupair "továbbképzett, továbbfejlesztett" változata a nanny (dada), aki tuladonképpen majdnem ugyanazt csinálja, mint az aupair, azzal a különbséggel, hogy az ő munkaköri leírásában már nem szerepel a csicskamunka, a suvickolás, a ház takarítása, hanem csakis a gyerekre vigyáz és a velük kapcsolatos teendőket látja el.  A nanny-k rendszerint képzettek, az angolt tökéletesen beszélik és regisztrálva vannak az OFSTED-hez (afféle nanny-ket gyűjtő kamara), így ebből kifolyólag az ő fizetésük ha live in nanny-ről van szó (aki a családdal él) akkor 2, 2 és félszerese az aupair fizunak, ha live out(nem a családdal él) akkor pedig akár 4-5-szöröse is lehet. Ez már méltányosabb, persze itt már le kell tenni egy bizonyos szintű nyeltudást az asztalra és lenyomozható ANGOL referenciákkal kell rendelkezni. Ezt csak szemléltetésképp írtam le, hogy érzékeltessem,az aupair a fizetési ranglétra legalján helyezkedik el(ez végülis oké, nem kell hozzá semmi képzettség)de szerintem a családok életében nagyon is fontos szerepet játszik, rengeteg család tesz olyan kijelentéseket, hogy nem is tudják hova lennének aupair nélkül. Ez eddig rendben is van, csak az a kár, hogy nem mindig felejzik ki méltán az elismerésüket és akkor jönnek az olyasfajta ördögi körök, hogy az aupair-nek hadakoznia kell a teljes ellátásért, vagy ,hogy a fizuját rendesen megkapja stb..  A szamárlétrát tehát meg kell mászni, de jól is van ez így,ha minden az ölébe hullana akkor  az ember nem értékelné az elért eredményeket és dolgokat. 


Most én is készülök átnyergelni az aupair-ek világából a Nanny-k biodalmába, sőt, 2013-tól a blogom javarészt erről fog szólni, hogyan is lehet feljebb lépni és megírom majd a folyamat ügyes-bajos részleteit, egyrészt, hogy magamnak megörökítsem, másrészt hátha valaki kedvet kap, hogy feljebb lépjen és tán ötleteket gyűjthet az írásaimból.

Ennyit az anyagiak világáról, végülis minden család különböző, amiket leírtam csupán szemléltető jellegűek, szerencsére nem mindenhol így vannak, sőt, sok aupair-nek azért nagyon jó dolga van a hostcsaládjánál. Ügyesnek és erélyesnek kell lenni, amikor a hosztcsaládoddal tárgyalsz a részletekről és nem szabad átsiklani egy részlet felett sem, és akkor tutira minden rendben lesz, ha pedig mégsem, akkor szólni kell, merthát néma gyereknek anyja sem...Szerintem az a legjobb, ha írásban (pl emailben vagy akár szerződésben) lerögzítitek a részleteket, pl kaja, fizu, munkakör és erre a későbbiekben már csak merni kell hivatkozni. :))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése