2012. november 24., szombat

Sima ügynek indult...

..Az NI number igénylésére utal a cím.
Ha esetleg valaki nem tudja, akkor egy gyors mondóka az NI-numberről. Ez az NI number egyfajta társadalombiztosítási-és adószámként szolgál, és akkor szükségeltetik, ha bejelentett munkát szeretne az ember vállani az Egyesült Királyság-ban. Aupair-ként erre NINCS szükség, hisz az aupairkedés nem bejelentett munka, és az aupair fizetése nem éri el az éves minimálbért illetve az adózási határt sem (és hát ugye minden aupair tudja, hogy a fizunk jóval a béka feneke alatt van de ez most lényegtelen.:S:D.)
Én azért igényeltem magamnak NI-számot, mert a rengeteg szabadidőmben plusz munkát szerettem volna vállalni, és mivel újabban nem találok sem takarítói sem bébiszitter munkákat így gondoltam elmegyek egy gyorsétterembe vagy kávézóba melózni, de ezeken a helyeken bejelentenek, ezért lenne szükségem az NI számra.  Az sem mellékes szempont, hogy egy hónapja futkozok bankról-bankra, hogy számlát nyissak de eddig minden bank elhajtott mondván nincsen bizonyítékom a lakcímemről, viszont ha van NI-numberem akkor azt elfogadják, tehát a munkakeresés mellett emiatt is fontos volt számomra az NI megszerzése.

Az igénylés menete a következő: időpontot igényelsz telefonon a hozzád leközelebb eső Job Center-ben (a neten megtalálható, de ha valakinek segítség kell priviben írjon). Nekem a telefonhívástól számítva 4 héttel későbbre tudtak időpontot adni, szóval fel kell rá készülni, hogy lesz várakozási idő (bár ismerek olyat, aki csak 2-őt várt.)
A megadott napom és időpontban elmész a Job Center-be ahol meginterjúvolnak, kérdeznek tőled jópár kérdést arra vonatkozóan, hogy miért kell neked az NI szám, mit dolgozol, és a munkáddal kapcsolatosan néhány semmitmondó kérdést. Az interjú kb 15 percig tart, majd aláírod a papírokat és mehetsz is Isten hírével, 2 munkahéten belül pedig postán kiküldik az NI-számot és onnantól kezdve dolgozhatsz legálisan bárhol.
Szóval ez az NI-number nagyon is jó és hasznos dolog, ha valaki mint pl. jómagam hosszútávra tervezi az Angliában élést, akkor kikerülhetetlen, és csak ezzel lehet legálisan munkát vállalni Angliában, tehát ez egy must have. Most viszont okuljon mindenki az én hibámból, leírom, hogy nekem hogyan is zajlott az NI-szám igénylés, mert megmondom őszintén nem éppen úgy alakult a dolog mint ahogy elterveztem. Mindenkinek azt tudom tanácsolni, ha NI-number igénylésre (vagy bármiféle hivatalos ügy intézésére megy, Angliában, angol nyelven) akkor nagyon vigyázzatok, mire bólintotok rá és mit írtok alá. Ha nem vagytok biztosak a dolgokban akkor meg inkább mondjátok azt, hogy köszi, sztornó, és rágájátok át valaki hozzáértővel a témát mielőtt újra nekiláttok.


Tehát: Én csütörtök délelőtt mentem az interjúra (aznap, amikor kijött a rendőrség). A Job Center előtt nagy tömeg fogadott, az emberek kígyóztak és szinte mindenki NI szám ügyintézésre jött. Közben a körülöttem állók párbeszédeiből megtudtam, hogy mindenki ugyanarra az időpontra jött mint én. Mivel furfangos vagyok így előre furakodtam a bejárathoz, és mikor kijött a hapsi akkor megkérdezte, hogy egyedül vagyok-e és az igenlő válasz után egyből felküldött az irodába. Odabent vártam fél órát, de ez nekem amúgy nem gond, nem halok bele egy kis várakozásba és épp semmi dolgom nem volt.
A hideg zuhany akkor jött, mikor én következtem. Megkezdtük az interjút. Az ügyintéző akihez kerültem annyira hadarta kérdéseket, hogy nem győztem visszakérdezni. Komolyan, borzasztó cikinek éreztem, hogy minden mondata után visza kellett kérdezem, és nem azért, mert nem tudok angolul, hanem egyszerűen nem érettem, hogy mit mondott a hölgy.

Az aupairek most figyeljenek! Tőlem a nő elkérte az összes eddigi hosztcsaládom címét, és a hosztanyáim neveit, és pontos dátumot is kellett mondanom, hogy kinél mikor és meddig dolgoztam. Majd megkérezte, hogy van-e a jelenlegi hosztcsaládomtól bármiféle bizonyítékom (pl szerződés) hogy náluk dolgozom? Mondtam, hogy igen, van egy 2 soros papír a hosztanyámtól, amelyben igazolja, hogy neki dolgozom, de per pillanat nincs nálam. Erre a nő (és ez még csak az interjú harmadik perce lehetett) kerek perec kijelentette, hogy akkor ő borítékolja nekem, hogy nem fogom megkapni az NI számot, ha nincs papírom. Kicsit felhúzott ez, mivel nem egy aupair-ről  tudok, akinek NI száma van, de nem szóltam semmit, nem muttattam semmi jelét, hogy ideges vagyok, haladtunk tovább az interjúval.  A legeslegnyugtalanítóbb része viszont csak eztán következett, az ügyintéző engem SELF EMPLOYED-nak, azaz egyéni vállalkozónak regisztrált be a rendszerükbe!!! Én mondtam neki (körülbelül 5ször ), hogy köszönöm, nem, én csak egy aupair vagyok, nem is rendes fizetést kapok hanem csak zsebpénzt, de a nő azt mondta, hogy ezt neki nem kell tudnia, self employed-nak ír be és kész. Kérdezem én, lehet egyeltalán ilyet csinálni??? Hogy egy ügyintéző önkényesen olyan státuszt ír be nekem, ami én NEM vagyok??  Én nem vagyok egyéni vállalkozó, az egyéni vállakozónak idekint Angliában magának kell megcsinálni az adóbevallást (a bejelentett munkásoknak a cégük csinálja), és az aupair munka egy kultúrális csereprogram, olyan szinten semmi köze nincs az egyéni vállalkozóhoz, mint a kemping sajtnak a sátorozáshoz...

Eztán feltett a nő még néhány kérdést a munkámmal kapcsolatban, majd mondta, hogy üljek vissza a váróba még fél órát, amíg leelenőrzik, hogy az útlevelem érvényes-e és nem lopott (rutin, mindenkinek leellenőrzik). Azt nem tudta megmondani, hogy mekkora esélyem van arra, hogy pozitív elbírálásban részesüljek és megkapjam az NI számot, azt mondta, hogy 2 héten belül kipostázzák levélben.

Hazaérve azonnal utánanéztem annak, hogy idekint Angliában milyen kötelezettségeik vannak a self employed- egyéni vállalkozóknak, mivel ez engem borzasztóan nyugtalanít. Felhívtam pár barátomat és írtam néhány embernek, akiknek már van ilyen NI száma, de az a baj, hogy mindenki mást mondott, vannak totálisan eltérő vélemények, vannak hasonlóak is, de azok is egy picit különböznek.

Az aupair munka ugye nem számít rendes munkának, az évi jövedelmem nem éri el az adózási szintet, a minimálbért sem, szóval én tudom, hogy elviekben nincs miért aggódnom. Az viszont tény, hogy ők nem tudják azt, hogy én aupair vagyok (mert ezt nem írták be a rendszerükbe), ők engem self employed-nak írtak be és akként vagyok nyilvántartva. Azt szintén nem tudják, hogy nekem mennyi a jövedelmem, mert mikor mondtam a nőnek, hogy én csak zsebpénzt kapok, azt mondta, hogy ezt neki nem kell tudnia. Engem pedig ez aggaszt, hogy az lehet,hogy a jövedelmem nem éri el az adózási szintet, de ezt ők nem tudják, ők rólam csak annyit tudnak, hogy én egyéni vállalkozó-ként vagyok nyilvántartva, és hát az a helyzet, hogy az egyéni vállakozó pedig adóbevallásra van kötelezve. Szóval tegnap délután remegve, kétségbeesve írtam fűnek-fának, kiírtam a gondom az londoni aupairek fészbúk csoportjába is, hátha valaki tud segíteni, de mindenféle válasznak/tapasztalatnak/véleménynek örültem. Itt szeretném megragadni az alkalmat és megköszönni Jucusnak (ha olvasol :D) , hogy megírtad nekem Eszter elérhetőségét, oriási segítség volt, nélkületek még mindig egy helyben toporognék az idegösszeroppanás határán.

Jucus barátnőm megadta nekem Eszter elérhetőségét.Eszter itt él Angliában és régen aupair volt mostmár rendes munkája van. Én ezelőtt nem ismertem Őt, de felhívtam, és elmondtam neki az egész problémát, hogy mi a gondom. Annyira ideges voltam akkor már órák óta, hogy a mondókám végére már sírva is fakadtam neki a telefonban. Eszter nagyon kedves volt, mondta hogy Ő is volt már aupair, és nagy tapasztalata van ezen a téren, és próbált megnyugtani, hogy ne aggódjak, és biztos van lehetőség arra, hogy visszacsináljuk az egészet. Én kevés ennyire segítőkész emberrel találkoztam eddigi életem során, Eszter ugyanis felajánlotta, hogy utánanéz ennek a témának, alaposan körbejárja nekem az interneten (mert én is bújtam a netet de ezt a fajta szaknyelvet nem igazán értem) és másnap, azaz pénteken délelőtt ha bemegyek Londonba akkor leülünk és kitalálunk valamit. Mindezt úgy, hogy én Neki teljesen idegen voltam, azt sem tudta ki vagyok mi vagyok, önzetlenül segített. Kicsit megnyugodtam, végülis mindig lesz valahogy, nem volt még olyan ügy, amiből ne tudtam volna kikecmeregni.

Péntek délelőtt találtkoztam Eszterrel London belvárosában. Élőben is nagyon aranyos és kedves csajszi, egyből előkapott egy pár oldalnyi papírt, amit a netről nyomtatott nekem ezzel a témával kapcsolatban. Ő is megerősített abban a hitemben, hogy az aupairt nem  egyéni vállalkozónak-nak kéne beírni. Én már elkeseredésemben azon is gondolkoztam, hogy mi lenne, hogyha kérvényezném az NI number igénylésének visszavonását. Ha egyszer magkapom az NI numbert, azt törölni nem lehet, megmarad egy életre, de arra gondoltam, hogy mivel én még most csak az igénylésnél tartok így visszavonom az egészet és akkor meg van oldva a probléma. Erre azonban valószínűleg nem lesz szükség (bár persze lehet, hogy nem is lehetséges visszavonni az igénylést sem.) Arra jutottunk Eszterrel, hogy elég lesz az, ha az egyéni vállalkozó státuszt megváltoztatom munkavállalói vagy munkakeresői státuszra. Mert ha munkaválló vagyok, akkor a foglalkoztató cég csinálja az adóbevallást, de mivel én nem dolgozom semmilyen cégnél így egészen biztosan nem érhetne semmiféle meglepetés, semmilyen adót sem kellene fizetnem. Ha munkakereső vagyok, akkor pedig értelemszerűen azért nem adóztathatnak.  Szóval lényeg a lényeg, az egyéni vállalkozó-t én át szeretném változtatni.
Eszter volt olyan kedves és ott helyben kézzel megírta nekem a kérvényt, amelyben kérelmezem a státuszom megváltoztatását.  Szépen megfogalmazta, majd odaadta, hogy itthon gépeljem be, és küldjem el nekik postán.
Eszter, nagyon nagyon hálás vagyok Neked, amiért rám szántad az időded így, hogy nem is ismertél, hihetetlenül sokat jelent és hatalmas segítség volt. A fejleményekről pedig természetesen tájékoztatlak.


Tehát, amit hozzá tudok fűzni az NI szám igényléséhez, ha aupair vagy: Ha plusz munkát (bejelentettet) akar valaki akkor csak ezzel a számmal lehet legláisan. Szóval aki hosszútávra tervezi az angliai létet, annak mindenképp kell előbb utóbb. Viszont, ha akkor igénylitek meg ezt a számot, amikor még aupair-ek vagytok és nincs semmilyen más munkátok, akkor nagyon nagyon vigyázzatok mire bólinotok rá és mit írok alá, mert én mikor aláírtam a Job Center-ben, hogy self employed vagyok, akkor még nem is tudtam igazán, hogy ez mit jelent, de mivel ezt írta be nekem a nő, így aláírtam. Mostmár tudom, hogy nekem ott erősködnöm kellett volna, hogy én munkakereső vagyok, nem pedig egyéni vállalkozó de mivel én  nem is tudtam erről az egész témáról szinte semmit (én mindössze magát a számot akartam megszerezni semmi egyéb) és hát nagyon nehéz idegen nyelven ügyeket intézni így nem akadékoskodtam. Erről az egészről én tehetek, nem akarom a Job Centerre fogni ezt az egész kalamajkát, mert nekem kellett volna jobban utánanézni dolgoknak, mielőtt interjúra megyek, a Job Centernek meg valamit be kellett írni a státuszomhoz, és mivel én nem néztem utána, így nem is tudtam, hogy a self employed nem a legmegfelelőbb. Szóval igen, igen én is ludas vagyok, bár attól függetlenül tartom magam ahhoz, hogy az aupair nem egyéni vállakozó.

Persze megvan annak az esélye, hogyha továbbra is egyéni vállalkozó maradna a státuszom akkor sem kéne fizetnem semmit, sőt, ez több mint valószínű, hogy nem kéne, hiszen jóval a minimálbér alatt keresek, szóval minden bizonnyal nem lenne belőle semmi gond. Viszont sajna én ilyen aggódós típus vagyok, tudom, hogy kicsi az esélye, hogy adóztassanak de nem szeretném kockáztatni, így beadom a kérvényt.

Azt tanácsolom azoknak, aki mennek NI igénylésre, hogy nagyon alaposan nézzenek utána a témának és az opcióknak, és az interjún legyen velük valaki, aki jól tud angolul és nem árt az sem ha jártas a témában, csak, hogy biztosan elkerüljék az effajta félreértéseket, mint ami velem is történt. Az NI kell, nem lehet kikerülni és hasznos is nagyon, de mint mindennel kapcsolatban, ami idegen nyelven van, legyen mindenki nagyon körültekintő.

Szokták mondani, hogy mások hülyeségeiből kell tanulni; én tanultam a sajátomból ti meg tanuljatok az enyémből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése